Nieuws

> Online leren groeit met 20%

Online leren groeit met 20%

Foutmelding

The page style have not been saved, because your browser do not accept cookies.

Ook in 2016 kennen online leren en online trainingen een grote groei, zo wordt verwacht. Tot en met 2018 zal de wereldwijde groei van online trainingen zo'n 20% per jaar bedragen. Welke zes trends bepalen online leren?

1. Van training naar continuous learning

De roep vanuit overheid en bedrijfsleven om 'een leven lang leren' wordt steeds groter. Banen zijn niet meer voor het leven en innovaties gaan zo snel, dat werknemers continu moeten (kunnen) leren om hun kennis up-to-date te houden en arbeidsmobiel te blijven. De beweging is om van 'af en toe een training' te transformeren naar een situatie waarin medewerkers continu in de dagelijkse praktijk bezig zijn met kennisontwikkeling. Hiervoor zal een integrale aanpak van kennisontwikkeling nodig zijn, door een combinatie van  vormen,zoals training, kennisdeling, performance support en kennismanagement.

2. Personalisering

Waar trainingen nu nog standaard zijn en weinig rekening houden met het individuele kennisniveau van mensen, zal personalisering ervoor zorgen dat niet de trainer, maar degene die de training volgt, in control is. Door met bijvoorbeeld nieuwe e-learning tools precies te leren waar de cursist behoefte aan hebt, gaat leren sneller, wordt het leuker en zullen de resultaten verbeteren.

3. Big data

Personalisering van leren wordt mede mogelijk gemaakt door de inzet van big data. Door slimme analyse van data is het mogelijk om steeds nauwkeuriger en kosteneffectief bepalen én voorspellen wie welke kennis nodig heeft. 

4. User generated content

Social learning via bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook zal in 2016 echt doorzetten, omdat er steeds meer platformen zijn die bestaande social media op een slimme manier integreren. Hierdoor zal ook binnen e-learning het delen van kennis, overleg met anderen die hetzelfde leren en het zoeken naar informatie op een natuurlijke manier kunnen gaan plaatsvinden.

5. Gamification

Driekwart van de mensen zijn gamers, zo wordt wel beweerd. En de hoeveelheid informatie die mensen onthouden, stijgt tot wel 90% als er gaming- en simulatie-elementen worden toegevoegd aan e-learning. Met name de competitie- en beloningselementen uit games motiveren mensen om te leren en kennis tot zich te nemen. Er komen steeds betere en betaalbare e-learningsystemen op de markt waarin deze gamification-technieken geïntegreerd zijn.

6. Mobile learning

Mobile learning, overal en via elk device kunnen leren, is een voorwaarde geworden voor e-learning. Bijna alle platformen voor online leren werken nu via de cloud (en niet meer binnen een on-premise bedrijfsomgeving) en zijn mobile first of tenminste mobile ready. Daardoor heeft de cursist altijd en overal toegang tot kennis via de mobiele telefoon, laptop of tablet.

7. De langere termijn: VR & augmented reality

Terwijl VR voor gaming in 2016 een grote vlucht zal nemen, is VR voor trainingen meer voor de langere termijn. Er zit wel heel veel potentie in VR voor online leren, want je kunt bijvoorbeeld een praktijksituatie volledig simuleren en veilig oefenen. Voorbeeld van een deze ontwikkeling is Microsoft HoloLens, een vorm van augemented reality, waarmee digitale objecten in de werkelijkheid kunnen worden getoond. Een CAD-designer kan hiermee bijvoorbeeld een 3D-object dat hij heeft gemaakt, op tafel zetten, er omheen lopen en bekijken. Dit is voor trainingsdoeleinden interssant en ook voor  de real-time informatieondersteuning in de praktijk.

Categorieën: