Nieuws

> U.S.E. studente onderzoekt arbeidsmarktkansen van stapelaars in het MBO

U.S.E. studente onderzoekt arbeidsmarktkansen van stapelaars in het MBO

Foutmelding

The page style have not been saved, because your browser do not accept cookies.

Stapelaars in het mbo bereiken in de eerste paar jaar op de arbeidsmarkt een vergelijkbare positie als leerlingen die een directe leerroute hebben doorlopen, of doen het soms zelfs beter. Vanwege vroege selectie in het Nederlandse onderwijs en de verschuiving in de vraag in het midden van de arbeidsmarkt naar hogere niveaus, lijkt de optie tot stapelen in het mbo nuttig.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau en U.S.E. masterstudente Ronja Röttger. Administratieve data van het CBS over mbo-gediplomeerden tussen 2008 en 2011 zijn gecombineerd met maandelijkse gegevens over de arbeidsmarktpositie van schoolverlaters.

Doorstromen naar een hoger niveau

Het ‘stapelen’ van diploma’s – doorstromen naar een hoger niveau na het behalen van een diploma – komt in het mbo veel voor. Afhankelijk van het niveau, stroomt tussen de dertig en veertig procent van de leerlingen door naar een hoger niveau na het behalen van hun diploma.

Volledige potentie benutten

Zeker nu de werkgelegenheid in het midden van de Nederlandse arbeidsmarkt onder druk staat en de vraag lijkt te verschuiven naar hogere niveaus, zou stapelen leerlingen kunnen helpen om hun arbeidsmarktpositie te verbeteren. Daarnaast wordt er in het Nederlandse onderwijs relatief vroeg geselecteerd, waardoor leerlingen mogelijk te laag geplaatst worden. Stapelen kan dan helpen om toch hun volledige potentie te benutten.

Categorieën: 
Mbo