Nieuws

> Baas investeert weer meer in opleidingen personeel

Baas investeert weer meer in opleidingen personeel

Man die schrijft

Een training of studie op kosten van de baas. Nu het economisch weer goed gaat investeren werkgevers weer in de ontwikkeling van hun personeel. Dat blijkt uit een rondgang van BNR onder opleidingsinstituten.

In 2010 waren er nog 19.000 bedrijven en zzp'ers werkzaam in de opleidingsbranche. In 2014 waren dat er 3000 minder. Maar nu gaat het dus weer beter, want uit cijfers van de NRTO, de branchevereniging voor trainen en opleiden, blijkt dat 67 procent van de nu bestaande bedrijven in 2017 verwacht te groeien.

In de jaren hiervoor waren de bedrijven vooral bezig met besparen. Nu verwacht 56 procent dat er toenemende investeringen zullen zijn. Opleidingsinstituten die we naar aanleiding daarvan hebben gebeld, bevestigen het beeld dat er daardoor meer in opleidingen wordt geïnvesteerd.

Leercultuur

Natuurlijk is de aangesterkte economie één van de oorzaken hiervan: na jaren van bezuinigen staat investeren in personeel weer op de agenda. Daarnaast worden de trainingen gegeven om personeel te binden. Dat zorgt voor loyaliteit, iets wat belangrijk is bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Ook willen werknemers zichzelf ontwikkelen en willen ondernemingen dat de kwaliteiten van hun personeel beter aansluit op het werk.

'Ik denk dat het vooral gaat over het ontwikkelen van een goede leercultuur, een stimulerende cultuur waarin je blijft leren en ontwikkelen', zegt Lodewijk van Ommeren, bestuurslid van branchevereniging NRTO en directeur van opleidingsinstituut Bureau Zuidema. 'Ik denk, zeker in sectoren waar een tekort kan ontstaan - denk aan IT - dat het behoud van mensen en het continu ontwikkelen van mensen echt een strategische prioriteit zou kunnen zijn in je bedrijfsvoering.'

Mogelijkheden gebruiken

'Investeren in scholing is altijd een win-winsituatie, niet alleen in het voordeel van de werknemer; ook in het voordeel van de werkgever', zegt Henk Strating, cao-deskundige van HS Arbeidsvoorwaarden. Hij wijst erop dat werkgevers wettelijk verplicht zijn in hun werknemers te investeren. 'Ik denk dat werknemers er heel verstandig aan doen om de mogelijkheden te gebruiken om te investeren in zichzelf.'

Investeren in jezelf maakt je minder kwetsbaar op de arbeidsmarkt, legt Strating uit. Het is volgens hem dan ook soms zelfs te verkiezen boven een loonsverhoging. 'Als we even een rekensommetje maken: iemand die 20-duizend euro per jaar verdient en er een procent bij krijgt, krijgt op jaarbasis 200 euro erbij waar nog belasting over betaald moet worden. Als ik dan zou kunnen kiezen tussen die 200 euro en een opleiding die bijvoorbeeld 1000 euro kost, dan denk ik dat ik voor het laatste zou kiezen.'